Sygnalista to osoba etycznie zgłaszająca naruszenie prawa.
Osoby, które posiądą wiedzę na temat naruszeń prawa przy wykonywaniu pracy, świadczeniu usług lub w związku z pełnioną funkcją w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka im. Św. Jana Pawła II SPSK Nr 6 SUM w Katowicach, powinny dokonać zgłoszenia wskazując na fakty i inne znane im okoliczności.
Sygnalistami mogą być w szczególności osoby zatrudnione w Szpitalu, kandydaci do pracy, byli pracownicy, stażyści, wolontariusze, praktykanci, wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy Szpitala lub ich pracownicy. Pacjenci Szpitala i ich opiekunowie nie mogą być sygnalistami z uwagi na brak kontekstu związanego z pracą.
Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko zgłaszającego wraz ze wskazaniem adresu do kontaktu. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane. Informacja o naruszeniu prawa powinna być udokumentowana i szczegółowo opisana w celu umożliwienia zbadania sprawy.
Status sygnalisty przyznawany jest osobie, która działa w dobrej wierze oraz w interesie publicznym, tzn. dokonuje zgłoszenia o naruszeniu lub potencjalnym naruszeniu prawa, by chronić dobro wspólne, społeczeństwa, a nie swój osobisty interes. Zgłaszając etycznie, popartą dowodami, informację o naruszeniu prawa, osoba nie musi obawiać się działań odwetowych.
Sygnalista chroniony jest w kontekście zgłoszonego naruszenia prawa, ale system nie służy do rozsiewania plotek, domysłów czy przypuszczeń. Przepisy chronią sygnalistę przed bezpodstawnymi konsekwencjami takimi jak: zwolnienie z pracy, przymusowy bezpłatny urlop, zmiana miejsca pracy, obniżenie wynagrodzenia, wstrzymanie szkoleń lub rozwiązanie umowy o współpracy. Powyższe nie oznacza jednak, że Szpital nie może względem zgłaszającego zastosować środków dyscyplinarnych kierując się obiektywnymi – niezwiązanymi z dokonaniem zgłoszenia – powodami.
Istotnym elementem systemu jest ochrona tożsamości sygnalisty. Dostęp do informacji, na podstawie których można zidentyfikować tożsamość sygnalisty mają wyłącznie osoby wyznaczone do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń oraz podejmowania działań następczych: Koordynator ds. obsługi zgłoszeń oraz – w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia sprawy – osoby powoływane do Zespołów wyjaśniających. Osoby te obowiązane są ustawowo do zachowania w tajemnicy danych osobowych sygnalisty pod karą grzywny, ograniczenia albo pozbawienia wolności do roku.
Gdzie zgłaszać przypadki naruszenia prawa?
Wszelkie zgłoszenia naruszeń prawa należy kierować do wyznaczonego Koordynatora ds. obsługi zgłoszeń, którym jest pracownik Sekcji Kontroli Wewnętrznej.
Zgłoszeń dokonuje się wyłącznie za pomocą dedykowanych kanałów:
skrzynki mailowej
sygnalista@gczd.katowice.pl
telefonicznie pod numerem
32 207 16 25
osobiście
Koordynatorowi ds. obsługi zgłoszeń w formie pisemnej lub ustnie.
Szpital wdrożył wewnętrzną Procedurę zgłaszania naruszeń prawa i ochrony sygnalistów (ZO.PR-09), z którą obowiązkowo należy się zapoznać przed zgłoszeniem naruszenia prawa. Procedura wskazuje obszary prawa, w zakresie których można zgłaszać naruszenia. Procedura zawiera również informację o przetwarzaniu danych osobowych sygnalistów.